NSD har beslutat att kampen om naturen och polarisering är de viktigaste valfrågorna i Jokkmokks kommun. Media sätter agendan och vi oroar oss eftersom det brukar skapa hätska debatter, det är tråkigt.

Vi satsar på välfärden, omsorg och utbildning som är viktigast för oss. Då blir antalet arbetstillfällen som skapar en bred och stabil skattebas avgörande, därför förbättrar vi investeringsklimatet och jobbar för ett diversifierat näringsliv. Maskinföraren, VVS:are och projektören tillsammans med målare och alla andra yrkesgrupper och viktiga för kommunen.

”SOCIALDEMOKRATERNA

– Vi är för en gruva. Det är viktigt att det finns sysselsättning för de som bor och verkar här, och att vi attraherar nya människor att flytta hit. Vi stödjer också skogsbruket. Vi tycker att med de skyddade områden som redan finns så kan inte staten kräva mer av skogsägarna i Jokkmokk. Ingen kommun har ändå bättre förutsättningar för besöksnäring än vad vi har, säger Robert Bernhardsson, kommunalråd”

Alla vi behöver välfärd i livets olika skeden, det skall finansieras. Därför är jobben viktiga, och vi tycker att det är möjligt att samverka kring etablering av en gruva i Kallak, gruvverksamhet kan samexistera med andra viktiga näringar även i Jokkmokks kommun.

men . . NSD har beslutat att kampen om naturen och polarisering är de viktigaste valfrågorna i Jokkmokks kommun. Media sätter agendan och vi oroar oss eftersom det brukar skapa hätska debatter, det är tråkigt.

/Robert Bernhardsson (S)

NSD artikel 20180503